Massagetherapie

vansoest_massage_02

Masseren is waarschijnlijk de oudste vorm van therapie. Al eeuwenlang is massage een waardevolle manier om mensen te laten ontspannen en lichaam en geest te stimuleren zichzelf te helen. Inmiddels is lichaamsmassage erkend als behandelmethode voor behoud en verbetering van onze gezondheid. Emoties die niet geuit worden hopen zich op in het lichaam waardoor spierspanning ontstaat. Door de spanning af te voeren, bevrijdt massage de emoties zodat lichaam en geest weer in balans komen en er een gevoel van diepe ontspanning ontstaat. Dat verbetert het immuunsysteem en daarmee ook onze algehele gezondheid.

Mariëlle van Mejiel-Litjens heeft onder ander gevolgd:

• Medische Basiskennis (SNRO geaccrediteerd)
  • Therapeut Integrale Lichaamsmassage (Sonnevelt, Eindhoven)
  • Hoofdpijnmassage (Zonnevlecht, Vlijmen)
  • Sportmassage (Nolos, Venlo)
  • Klassieke Oosterse Massage (Chi, Breda)

Vergoeding van massagetherapie

Mariëlle is aangesloten bij beroepsvereniging FAGT en de koepelorganisatie RBCZ. Daardoor heeft u in sommige gevallen recht op een vergoeding van uw verzekeraar voor massagetherapie. Een ontspanningsmassage wordt door geen enkele verzekeraar vergoed. De vergoeding voor massagetherapie is afhankelijk van uw aanvullend pakket. Klik hier voor een overzicht van de vergoedingsregelingen per verzekeraar.

Belangrijk om te weten
Hoewel massage doorgaans een goede en gezonde invloed heeft op je lichaam, is er een aantal situaties waarin je je beter niet of slechts gedeeltelijk kunt laten behandelen.
In de volgende gevallen wordt een massagebehandeling volledig afgeraden:

• hoge koorts
  • trombose
  • een risicovolle zwangerschap
  • besmettelijke huidziekten
  • infectieziekten
  • uitputtingsverschijnselen

In de volgende gevallen bespreken we vooraf of het verstandig is te masseren:

• bloedverdunners
  • lokale ontstekingen
  • osteoporose
  • hoge bloeddruk
  • botbreuken
  • kanker

Mariëlle van Meijel-Litjens:
Als massagetherapeut wil ik graag de verbinding leggen tussen lichamelijke klachten en psychische factoren en door middel van massage de klacht behandelen.

klachtafhandeling en geschillen
Met ingang van 1 januari 2017 is de wet Wkkgz in werking getreden. De overheid wil dat iedereen goede zorg krijgt. Daarom heeft de overheid wettelijk vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt. En wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg. Dit staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Heeft u een klacht over onze massage? Dan kunt u voor klachtafhandeling en geschillen terecht bij Zorggeschil of Quasir.